《烟霾放假》

Sekolah ditutup akan menambahkan masalah seperti berikut:

1.Anak di rumah tak ada orang jaga.Bukan semua ibu bapa atau penjaga mendapat cuti jerebu..Ibu bapa terpaksa minta cuti atau bawa anak ke tempat kerja.

2.Anak keluar rumah tanpa kawalan...main di sungai, berenang di kolam lombong,lumba basikal..kalau berlaku kemalangan ,siapakah yang akan dipersalahkan?

3.Program penting sekolah terpaksa ditangguhkan..PT3 dan SPM tak lama lagi.

3.IPU di sekolah sama dengan IPU di rumah...Kalau anak tidak memakai mask yang betul ,masalah kesihatan tetap akan terjejas.

4.Cuti panjang...berapakah orang sanggup tinggal di rumah saja?Ada orang bawa keluarga balik kampung , pergi melancong , pergi shopping sana sini....kesesakan jalan raya bertambah....kemalangan jalan raya pun bertambah.

Sepatutnya  pihak sekolah mengambil kesempatan ini mengajar anak murid kita cara yang betul untuk menghadapi masalah jerebu ini..contohnya cara memilih mask yang betul,cara memakai mask yang betul.....

Seperti anak murid Jepun diajar cara menyelamatkan diri apabila berlakunya gemba bumi di mana-mana saja mereka berada.

Kempen kesedaran amat penting. Terangkan punca bencana alam ini kepada murid kita. Di samping memupuk nilai cintai alam sekitar...Pembakaran hutan atau sampah secara terbuka adalah dilarang sama sekali.

Selain itu,cikgu boleh menerangkan hukuman yang akan dikenakan kepada pihak yang sengaja  merosakkan alam sekitar.
Guru geografi pula  boleh mengambil kesempatan ini untuk memberikan kerja lapangan yang berkaitan dengan masalah jerebu di kawasan kediaman anak murid .

Mencegah lebih baik daripada mengubat.

没有评论:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...